Поново је донета Уредба о изменама и допунама Уредбе о посебним условима за обављање трговине за одређену врсту робе
У складу са најавама из Министарства унутрашње и спољне трговине, донета је нова Уредба о изменама допунама Уредбе о посебним условима за обављање трговине за одређену врсту робе (у даљем тексту: Уредба о изменама и допунама).
Уредба о допунама објављена је у „Службеном гласнику РС“, бр. 106/25 од 28.11.2025. године и ступа на снагу наредног дана од дана објављивања, тj. од 29.11.2025. године, осим одредаба члана 4, које се односе на обавезу објављивања ценовника, а које се примењују од 1. децембра 2025.
Уредбу о посебним условима за обављање трговине за одређену врсту робе („Службени гласник РС“ бр. 76/25, 78/25, 93/25, у даљем тексту: Уредба) примењује се од 1. септембра 2025. године и важи 6 месеци од дана почетка примене (са могућношћу продужетка важења).
Уредбом су прописани посебни услови за обављање трговине за одређену врсту робе, ограничење маржи у трговини на велико и на мало, ограничење укупног износа накнада, као и начин достављања ценовника.
1. Ограничење маржи од 20 одсто мора примењивати приликом акцијске продаје
Ограничење којим је уређено да највиша стопа марже у трговини на мало, обрачуната на продајну цену без пореза на додату вредност, не може бити већа од 20%, проширује се и на акцијску цену, поред ограничења које се примењује на редовну цену.
Према информацијама из Министарства унутрашње и спољне трговине, Уредба је у овом делу измењена како би се уклонила свака манипулација основицом за обрачун марже током промотивних периода, чиме се осигурава да снижења производа буду стварна и у складу са прокламованим лимитима. Измена је направљена како би се јасно прецизирало да акцију, коју трговци добијају од добављача, треба целу да пренесу на исту цену, што у неким случајевима није било тако.
Акцијска продаја је продаја робе/услуге по цени која је нижа од претходне цене те робе/услуге и траје не дуже од 31 дан, сагласно одредбама члана 37. став 7. Закона о трговини („Службени гласник РС“, бр. 52/19),
2. Проширен је списак намирница за које не важи ограничење фактурне цене на нивоу цене од 1. августа 2025. године и то на смрзнуто воће, мед и чајеве
Допуном члана 3. став 2. Уредбе, слободно формирање цена од стране добављача проширује се и на смрзнуто воће, мед и чајеве. Наиме, смрзнуто воће, мед и чајеви су, такође, роба чији су доступност и цена подложни сезонским и другим утицајима, па је сходно томе извршена и ова допуна по којој добављачи који снабдевају трговце овим производима могу слободно да формирају цене.
С обзиром на то да добављачи меда, воћа и чаја не могу по старим ценама да испоручују робу а да не праве губитке у пословању, њихове набавне, односно, фактурне цене, формираће се слободно, док за трговце и даље остаје ограничена маржа која се обрачунава на ту робу.
3. Општи лимит накнада које трговац на мало фактурише добављачу остаје на нивоу од 10 одсто, а укидају се фиксни проценти за логистички рабат
Укупан износ свих накнада које трговац на мало може да фактурише поједином добављачу, које подразумевају све процентуално уговорене и све накнаде у апсолутном износу, не може бити већи од 10% од укупног нето износа на фактурама за сву робу, који је тај добављач фактурисао том трговцу на мало у року важења ове уредбе. Уколико су ове накнаде биле мање на дан 1. август 2025. године, не могу се повећавати.
Овај износ накнада не односи се на логистички рабат и накнаде за мањак робе или отпис, чији највиши износи не могу бити већи од уговорених на дан 1. август 2025. године. У Министарству унутрашње и спољне трговине процењено је да проценти уговорених логистичких трошкова као и отпада и отписа варирају од категорије производа и у уговорима од 1. августа су реално процењени. Према томе, накнада за логистику и отпад се признаје како је било уговорено на дан 1. августа, како се не би пореметило снабдевање робом, односно одустаје се од ограничења од од 3% за логистички рабат и 1% за мањак робе или отпис.
Укупан износ свих накнада које трговац на мало може да фактурише добављачу који код трговца на мало има постављене замрзиваче и које подразумевају све процентуално уговорене и све накнаде у апсолутном износу, не може бити већи од 18% од укупног нето износа на фактурама које је тај добављач фактурисао том трговцу на мало у року важења ове уредбе.
Трговци на мало који нису имали уговорене накнаде, као и логистички рабат и накнаду за мањак робе или отпис на дан 1. август 2025. године, могу приликом обрачуна марже у малопродајну цену укључити дозвољени износ од највише 14%.
Трговци на мало који нису имали уговорене накнаде из става 1. овог члана, као и логистички рабат и накнаду за мањак робе или отпис на дан 1. августа 2025. године, могу приликом обрачуна марже у малопродајну цену укључити дозвољени износ прописан овим чланом.
Износ накнада не односи се на акцијски рабат који се у потпуности преноси на продајну цену у трговини на мало.
На рачуноводственим исправама неопходно је јасно навести сврху плаћања.
Трговци на мало дужни су да са добављачима закључе анексе уговора којима усклађују пословање са одредбама овог члана.
4. Такозвани „Оф рабати“ који су ограничени на 10 одсто, односе на сву робу коју добављач испоручује трговцу, без обзира да ли је роба под уредбом или не
Уредбом је дефинисано да укупан износ свих накнада које трговац на мало може да фактурише поједином добављачу, које подразумевају све процентуално уговорене и све накнаде у апсолутном износу, не може бити већи од 10% од укупног нето износа на фактурама за сву робу, који је тај добављач фактурисао том трговцу на мало у року важења ове уредбе. Не видимо смисао увођења ограничавања „оф рабата“ на сву робу, када је за робу на коју се Уредба не односи формирање маржи слободно.
5. Под појмом накнада које трговац на мало фактурише добављачу подразумевају се и накнаде које одобравају добављачи трговцима
У чланку „Донета је Уредба о допунама Уредбе о посебним условима за обављање трговине за одређену врсту робе“ који смо објавили у ПС 20/25, указали смо на то да се из текста Уредбе и објашњења које дају надлежна лица из Министарства унутрашње и спољне трговине, стиче се утисак да се ограничење и даље односи само на накнаде које трговац фактурише добављачу (попусти за пласирање производа на одређеним полицама у видном пољу купца, стављање на лифлете за акције и слично). Ни у новој Уредби о изменама и допунама не поставља се питање рабата и попуста у виду књижних одобрења – докумената о смањењу које добављачи одобравају трговцима, а који се могу давати по више основа: у вези са количином и вредношћу робе које је у одређеном периоду трговац купио од добављача, плаћања у уговореним роковима (каса сконто) и слично.
Уредбом се ограничава проценат марже коју могу да зарачунавају трговци, као и износи које они могу да фактуришу својим добављачима, а накнадно одобравање рабата по разним непоменутим основама се не помиње. Међутим, из обраћања јавности из надлежног министарства којима се указује на проблем такозваних „ванфактурних давања“, закључујемо да се ограничење накнада односи и на оне накнаде које могу бити садржане у књижним одобрењима.
6. Уводи се заштитна клаузула за добављаче да би се спречило једнострано прекидање сарадње, односно, излиставање производа из асортимана
У члану 6. Уредбе додаје се став 2, који гласи:
„Брисање производа са листе уговорених производа које добављач испоручује трговцу на мало или значајно смањење поручених количина дозвољено је само уз писану сагласност добављача.ˮ
Овом изменом, трговцима на мало забрањује се да за време трајање Уредбе једнострано излиставају производе из асортимана и да значајно смањују поруџбине. У Министарству унутрашње и спољне трговине уочено је да се то дешава као вид "одмазде" према онима који дословно поштују и примењују уредбу.
7. Одређена је обавеза објављивања ценовника на Порталу отворених података
Министарство унутрашње и спољне трговине у сарадњи са Канцеларијом за ИТ и еУправу требало би да до 9. децембра 2025. године успостави платформу за праћење цена у трговинским ланцима.
На платформи ће бити јавно доступни ценовници које трговци недељно достављају овом министарству, у складу са обавезама прописаним Уредбом.
На овој платформи грађани ће моћи да прате кретање цена у трговинама, колико производа је у ком ланцу тренутно на акцији и да виде у којој трговини је цена производа најповољнија.
Ценовнике, које су трговински ланци у обавези према Уредби да достављају Министарству унутрашње и спољне трговине, убудуће су у обавези да постављају на Порталу отворених података који ће бити јавно доступни свим грађанима од 9. децембра 2025. године.
Трговци на мало који су обавезници примене ове уредбе дужни су да ценовнике за робу на коју се она односи, важеће на дан 1. април, 1. август, 31. август и 1. септембар 2025. године, објаве у оквиру свог налога, на Порталу отворених података, који је прописан законом којим се уређује електронска управа.
Ценовници се објављују у машински читљивом формату csv, у складу са стандардизованом структуром и техничком спецификацијом које одређује Министарство унутрашње и спољне трговине и објављује на својој интернет страници.