Ограничење маржи - донета је Уредба о допунама Уредбе о посебним условима за обављање трговине за одређену врсту робе
Као што је већ најављивано из Министарства унутрашње и спољне трговине, донета је Уредба о допунама Уредбе о посебним условима за обављање трговине за одређену врсту робе (у даљем тексту: Уредба о допунама).
Уредба о допунама објављена је у „Службеном гласнику РС“, бр. 93/25 од 24.10.2025. године и ступила је на снагу наредног дана од дана објављивања, тj. од 25.10.2025. године.
Уредбу о посебним условима за обављање трговине за одређену врсту робе („Службени гласник РС“ бр. 76/25, у даљем тексту: Уредба) примењује се од 1. септембра 2025. године и важи 6 месеци од дана почетка примене (са могућношћу продужетка важења).
Уредбом су прописани посебни услови за обављање трговине за одређену врсту робе, ограничење маржи у трговини на велико и на мало, ограничење укупног износа накнада, као и начин достављања ценовника.
Уредба о измени и допунама Уредбе о посебним условима за обављање трговине за одређену врсту робе (даље у тексту: Уредба о измени и допунама) објављена је у „Службеном гласнику РС“, бр. 78/25, од 12. септембра 2025 и ступила је на снагу наредног дана од дана објављивања.
Уредбом је првобитно прописано да фактурна цена добављача не може бити већа од фактурне цене која је важила на дан 1. август 2025. године, што значи да се ограничава промена цена навише од стране добављача. Уредбом о измени и допунама ово ограничење од 13. септембра укинуто је за свеже воће и поврће, свеже месо и свежу рибу, као и берзанску робу, односно кафу и какао. Имајући у виду то да се ради о роби чија је доступност и цена подложна сезонским и другим утицајима, као и да на цену кафе и какаа утичу промене цена на берзи, Уредбом о измени и допунама прописано је да фактурна цена добављача не може бити већа од фактурне цене која је важила на дан 1. август 2025. године, осим за свеже воће и поврће, свеже месо и свежу рибу, као и берзанску робу, односно кафу и какао. Према томе, добављачи који снабдевају трговце – обвезнике примене Уредбе могу да слободно формирају цене за наведене артикле.
Допуном члана 3. став 2. Уредбе слободно формирање цена од стране добављача проширује се и на јаја. Наиме, јаја су такође роба чија је доступност и цена подложна сезонским и другим утицајима, па је сходно томе извршена и ова допуна по којој добављачи који снабдевају трговце јајима могу слободно да формирају цене.
Према одредбама члана 5. Уредбе, укупан износ свих накнада које трговац на мало може да фактурише поједином добављачу, које подразумевају све процентуално уговорене и све накнаде у апсолутном износу, не може бити већи од 10% од укупног нето износа на фактурама који је тај добављач фактурисао том трговцу на мало у року важења ове уредбе.
Износ ових накнада не односи се на логистички рабат и накнаде за мањак робе или отпис, чији највиши износи не могу бити већи од 3% за логистички рабат и 1% за мањак робе или отпис.
Изменом и допунама члана 5 Уредбе трговцима на мало који на дан 1. август 2025. године нису имали уговорене накнаде које фактуришу купцима као и накнаде на логистички рабат и за мањак робе или отпис омогућена је од 13 септембра 2025. године погодност да ипак могу уговарати ове накнаде. Наиме, трговци на мало који нису имали уговорене накнаде, као и логистички рабат и накнаду за мањак робе или отпис на дан 1. августа 2025. године, могу приликом обрачуна марже у малопродајну цену укључити дозвољени износ прописан чланом 5. Уредбе (10% +3%+1%).
Напомињемо да уколико су накнаде, као и логистички рабат и накнаде за мањак робе или отпис били мањи на дан 1. августа 2025. године, не могу се повећавати.
Допуном члана 5. Уредбе прописано је да су трговци на мало дужни да са добављачима закључе анексе уговора којима усклађују пословање са одредбама овог члана. Трговци на мало дужни су да ускладе уговоре са добављачима са чланом 5. Уредбе, у року од 15 дана од дана ступања на снагу Уредбе о допунама, то јест до 10. 11. 2025. године (9. 11. 2025. године пада у недељу).
На основу најава из Министарства унутрашње и спољне трговине може се закључити да се питање такозваних „оф рабата решава тиме што се прописују обавезе трговаца да закључе анексе уговора са добављачима ради усклађивања пословања са одредбама Уредбе које се односе на ограничење марже“.
За разлику од „он рабата“, који се дефинише као рабат који се исказује на рачуну, "оф рабат" је додатни попуст који се наплаћује касније. Из текста Уредбе и објашњења које дају надлежна лица из Министарства унутрашње и спољне трговине, стиче се утисак да се ограничење и даље односи само на накнаде које трговац фактурише добављачу (попусти за пласирање производа на одређеним полицама у видном пољу купца, стављање на лифлете за акције и слично).
На основу најава из надлежног министарства могло се очекивати да ће се Уредба мењати са циљем прецизирања појединих одредби, али је, по нашем мишљењу, то изостало. Наиме, у духу Уредбе је да се марже ограниче на 20% (односно са накнадама које трговац фактурише добављачу на 33%), али из њених одредби проистиче да је и даље остало неуређено питање рабата и попуста у виду књижних одобрења - докумената о смањењу које добављачи одобравају трговцима. Ти рабати могу се давати по више основа: у вези са количином и вредношћу робе које је у одређеном периоду трговац купио од добављача, плаћања у уговореним роковима (каса сконто) и слично.
Уредбом се ограничава проценат марже коју могу да зарачунавају трговци, као и износи које они могу да фактуришу својим добављачима, а накнадно одобравање рабата по разним непоменутим основама није уређено.
Иако се у својим обраћањима јавности из надлежног министарства указује на проблем такозваних "ванфактурних давања", измена и допуне Уредбе нису се дотакле питања давања књижних одобрења, већ само издавања фактура од стране трговаца својим добављачима.
Очекујемо да ће се о и убудуће Уредба мењати са циљем прецизирања појединих одредби.