На сајту АПР објављен Годишњи билтен финансијских извештаја за 2022. годину, са основним налазима о пословању правних лица и предузетника

Агенција за привредне регистре (АПР) објавила је на сајту www.apr.gov.rs Годишњи билтен финансијских извештаја за 2022. годину, са званичним збирним подацима о пословању правних лица и предузетника.

Годишњи билтен финансијских извештаја сачињен је на основу прелиминарних збирно обрађених података из редовних годишњих финансијских извештаја и статистичких извештаја за 159.867 правних лица и 113.643 предузетника, који су у складу са прописима унети у базу за статистичке потребе.

Поред Билтена који садржи податке за реални сектор, финансијске институције и непрофитни сектор, објављена је и анализа у којој су дати основни налази о успешности пословања правних лица и предузетника у 2022. години.

Из упоредних података објављених у Годишњем билтену може се запазити пораст субјеката који нису у прописаном року доставили годишње ФИ за 2022. годину.

Од 135.490 регистрованих привредних друштава, финансијске извештаје за 2022. годину доставило је 112.070 а збирном обрадом обухваћено је свега 108.856 ФИ. Ти подаци показују да 23.420 привредних друштава није АПР доставило годишње ФИ за 2022. годину (док је за претходну годину тај број износио 21.248 ФИ). Од оних који су доставили финансијски извештај, због утврђених грешака, збирном обрадом није обухваћено 3.214 ФИ (док је за претходну годину тај број износио 2.378 ФИ).

Када су у питању непрофитне организације (савези, удружења, фондације, коморе и др.), од укупно регистрованих 60.126 субјеката финансијски извештај за 2022. годину доставило је 50.464 субјекта, а збирном обрадом обухваћени су подаци за 49.378 непрофитних институција. Према тим подацима 9.662 непрофитне институције није доставило ФИ за 2022. годину, а због утврђених грешака у ФИ, збирном обрадом није обухваћено 1.086 ФИ.

У Годишњем билтену нису детаљније образложени узроци повећања броја субјеката који нису доставили годишње ФИ, као ни разлози повећања броја ФИ који због грешака нису обухваћени збирном обрадом. У Годишњем билтену нису наведене најчешће грешке због којих ФИ нису укључени у збирну обраду и због чега нису јавно објављени на сајту АПР. 

У неким случајевима може се претпоставити да обвезници достављања ФИ намерно исказују формалне грешке због којих се њихови ФИ неће јавно објавити на сајту АПР. На тај начин се од јавности сакривају подаци о оствареним приходима, одређеним врстама трошкова, вредности имовине, капитала, обавеза, извршеним јавним набавкама  и друго. То је нарочито значајно за субјекте који на основу разних државних помоћи и привилегија имају монополски положај на тржишту и који тај положај користе у коруптивне и друге нетранспарентне и незаконите сврхе.

Међу ФИ који нису јавно објављени на сајту АПР су ФИ „Савеза РР Србије“ (ПИБ 100299567) и привредног друштва „Институт за рачуноводство и ревизију“ доо, Београд  (ПИБ 100155520), чији је један од оснивача СРРС са уделом у капиталу од 29,7%, а остала 4 члана су запослени са уделом од 70,3%.

У образложењу од 19.05.2023. године АПР је навео да ФИ за 2022. годину СРРС садржи следеће формалне недостатке:

●    Финансијски подаци у Напоменама уз финансијски извештај не одговарају подацима приказаним у обрасцима финансијског извештаја;

●    Подаци о нето финансијском резултату у обрасцима Биланс стања и Биланс успеха нису међусобно усаглашени, а достављено образложење насталих разлика није потписао законски заступник. 

У образложењу од 22.05.2023 године АПР је навео да ФИ за 2022. годину „Института за рачуноводство и ревизију“ доо, Београд, садржи следеће формалне недостатке:

●    Подаци о нето финансијском резултату у обрасцима Биланс стања и Биланс успеха нису међусобно усаглашени, а није достављено образложење насталих разлика. 

Наведени формални недостаци сигурно нису прави разлог за необјављивање ФИ тих субјеката, јер су могли бити лако отклоњени, за један дан, а то није учињено за дуже од месец дана.

Чланом 26. Правилника о условима и начину јавног објављивања финансијских извештаја и вођењу Регистра финансијских извештаја („Службени гласник РС“, бр. 142/20 и 139/22, у даљем тексту: Правилник АПР), прописано је да утврђене недостатке обвезник отклања најкасније у року од 30 дана од дана објављивања тог обавештења на интернет страници Агенције, у оквиру Регистра. 

Према члану 35. Правилника АПР, финансијске извештаје у којима обвезник није отклонио утврђене недостатке у складу са обавештењем из члана 26. овог правилника, Агенција јавно објављује на својој интернет страници, као непотпуне и рачунски нетачне по истеку рока за поступање по том обавештењу, а најкасније до 30. септембра наредне године за пословну годину која је једнака календарској, односно најкасније у року од шест месеци од истека рока за достављање финансијских извештаја за правна лица која имају пословну годину различиту од календарске.

Сходно наведеним одредбама, остаје да се види да ли ће у наредном периоду АПР јавно објавити исправљене или непотпуне и рачунски нетачне ФИ за 2022. годину СРРС и „Института за рачуноводство и ревизију“ доо, Београд. За то постоји реална сумња, јер се до сада СРРС понашао као надређени према АПР и Министарству финансија. То можемо закључити из званичних дописа које СРРС упућује АПР и Министарству финансија поводом вођења Регистра пружалаца рачуноводствених услуга које према члану 18. Закона о рачуноводству води АПР. Тако је у допису од 3.05.2023. године (који је објављен на сајту СРРС) тај Савез обавестио АПР да „све исправе професионалних рачуновођа, издате од Савеза РР Србије, важеће су уколико је ималац уписан у Именик професионалних рачуновођа и поседује важећу Лиценцу о професионалној оспособљености“. Другим речима, правна лица и предузетници уписани у Регистар пружалаца рачуноводствених услуга који води АПР, не могу да пружају те услуге ако нису уписани у Именик професионалних рачуновођа који води СРРС и ако немају Лиценцу о професионалној оспособљености за 2023. годину коју издаје СРРС. Званичне институције проналазе формалне разлоге и дају немушта објашњења којима оправдавају очигледно кршење закона, урушавање значајних институција привредног система и рачуноводствене професије и на тај начин прећутно подржавају наведену незакониту примену Закона о рачуноводству.